Vioolconcerten in de Elleboogkerk

Programma

Zondag 6 juni spelen de twee zussen Ov(t)charova samen met Emlyn Stam indrukwekkende werken van de componisten Ysaÿe en Kodály. Het unieke programma wordt twee keer uitgevoerd: om 11.00 uur en om 15.30 uur. Beide concerten zijn vanzelfsprekend corona-proof. De entree bedraagt € 15,-. Mede met dank aan de Belgische koningin Elisabeth!
(de vioolconcerten stonden gepland voor 14 februari, echter door de corona-crisis zijn deze concerten verplaatst!)

Eugène Ysaÿe (1858-1931) Trio Le Londres (1914-16)
Poco Maestoso
Allegretto poco
Lento Allegro con Brio

Eugène-Auguste Ysaÿe  was een Belgische violist en componist. Hij wordt beschouwd als een van de grootste violisten van zijn tijd. Hij bouwde daarnaast een carrière op als dirigent in Europa en de Verenigde Staten. Ysaÿe verrijkte het vioolrepertoire met eigen composities, waaronder een beroemd geworden reeks sonates voor vioolsolo, maar ook doordat vele componisten muziek voor hem schreven, onder wie César Franck, Gabriel Fauré, Camille Saint-Saëns en Claude Debussy. Zijn Trio ‘Le Londres’ was eigenlijk een sonata geschreven voor zijn studente Koningin Elisabeth van België voor twee violen. Helaas was het veel te moeilijk voor haar. Het was technisch zo’n technisch veeleisend stuk dat Ysaÿe het bewerkte voor 2 violen en altviool. Voor deze nieuwe editie reconstrueerde Nandort Szederkenyi het werk op basis van een kopie van het manuscript omdat het deels bij een brand in 1927 verloren was gegaan.

Zoltán Kodály (1882-1967) Serenade op. 12 (1919/20)
Allegramente
Lento, ma non troppo
Vivo

De Hongaarse componist Zoltán Kodály wordt samen met Bela Bartok tot één van de beroemdste Hongaarse componisten gerekend. Naast componist was Kodály ook Etnomusicoloog. Mooi woord maar hij deed eigenlijk hetzelfde als Bartok, hij onderzocht de muziek in zijn culturele context. De volksmuziek, en bij Kodály duidelijk ook de meer zigeuner volksmuziek. speelt een grote rol in de composities. De Serenade schreef hij vlak na zijn tweede strijkkwartet. Het stuk kreeg 1922 internationale bekendheid toen het werd gespeeld door het Hindemith trio op een internationaal kamermuziek festival in Salzburg. Bela Bartok was erg onder de indruk van het stuk. “This composition,” schreef hij, “is a genuine, modern product of Hungarian culture. It is extraordinarily rich in melodies with exotic characteristics influenced by the strong rubato of old peasant music.”

De musici

Rada Ovcharova is actief als kamermusicus en treedt regelmatig door heel Nederland en Europa op. Zij heeft talloze opnames voor radio en televisie gemaakt in zowel Nederland als Bulgarije. Zij speelde als soliste bij het Nationaal Jeugd Orkest van Bulgarije en het Delft Symfonie Orkest.  Rada is sinds 2009 lid van het New European Ensemble waarmee ze hedendaagse muziek uitvoert en samenwerkt met componisten waaronder Kaija Saariaho en Magnus Lindberg. Daarnaast maakt ze deel uit van het Ysaÿe Trio. Rada Ovcharova speelt op een viool uit 1791 van Andreas Gisalberti.

De Bulgaars-Amersfoorse violiste Rossitza (Rossi) Ovtcharova is naast haar werkzaamheden als remplaçant bij het Nederlands Filharmonisch Orkest, Camerata Amsterdam, het Residentie Orkest en de New European Ensemble met verschillende kamermuziek ensembles regelmatig op podia door heel Europa te beluisteren. In 2019 richtte ze het interdisciplinaire, culturele Amersfoortse initiatief ‘JeKunst’ op. Rossi is artistiek leider van het ‘Festival van de viool’, waarvan de eerste editie op 3 november 2019 in Amersfoort plaats vond.

Altviolist Emlyn Stam is actief als kamermusicus en solist en treedt op door heel Nederland, Europa en daarbuiten. Hij is sinds 2014 artistiek leider van het New European Ensemble, het inmiddels befaamde ensemble voor hedendaagse en 20e eeuwse muziek. Verder speelt hij regelmatig concerten als lid van het Ysaÿe Trio. De eerste cd van het trio verscheen in 2013 op de DRC label en een tweede CD met pianiste Hanna Shybayeva kwam in 2015 uit.  Stam is zeer regelmatig op de Nederlandse radio en televisie te beluisteren en wordt vaak gevraagd voor lessen en masterclasses altviool en kamermuziek.

Coronaproef

Vanzelfsprekend vinden de concerten in de Elleboogkerk coronaproof plaats, met inachtneming van alle RIVM-regels. Wij ontvangen maximaal 25 bezoekers. Omdat de Elleboogkerk een grote ruimte is, biedt dit alle gelegenheid om voldoende afstand te houden. Bezoekers worden geacht een mondmasker te dragen en de aanwijzingen van de organisatie op te volgen.
Wij maken gebruik van contactloos betalen, wat inhoudt dat tickets alleen via deze website kunnen worden gekocht. Wij vragen u daarbij uw ticket uitgeprint mee naar het concert te nemen. Mocht een concert uitverkocht zijn, is het mogelijk om op een (korte) wachtlijst te worden geplaatst.